Systémové upozornění
Hlavní informace

„No jo, ale nemůžu s podřízenými pořád jenom mluvit.“
Šéfové mají někdy strach, aby stihli „svoji“ práci. Ale mluvit s lidmi je jejich práce. Reálně je to tak, že nejdříve potřebuji lidi naučit, že spolu opravdu máme mluvit. A potom je potřebuji usměrnit, abychom mluvili o podstatných věcech a využívali společný čas efektivně.
K tomu prvnímu i tomu druhému jsem za poslední dobu pochytil několik inspirací. Tady jsou.

Pátek bez emailů a hodnocení

„Přijďte za mnou kdykoliv, moje dveře jsou otevřené.“ Věta, kterou už vyslovila spousta manažerů. Ale přijdou po ní zaměstnanci s radostí pohovořit? Ne vždy. Záleží na tom, jak moc důvěry už se v pracovním vztahu podařilo nastavit. A bohužel také na předchozích zkušenostech, které si s sebou mohou zaměstnanci nést docela dlouho.

Záleží tedy na tom, co k otevřeným dveřím manažer řekne. Ne jednou, ale co říká opakovaně. Funguje určit konkrétní den a čas – třeba pátek odpoledne. „Budu dělat ve své kanceláři administrativu a můžu ji kdykoliv odložit a věnovat se vám.“ Ještě důležitější pak je, proč by měli za vámi přijít. Mě moc potěšil jeden technicky a výsledkově orientovaný manažer. Připravil se a řekl lidem něco takového: „Já potřebuji vaši pomoc k tomu, abych vám mohl dát podporu, kterou potřebujete vy. Ale já vám do hlavy opravdu nevidím. Potřebuji, abyste mi přišli říct, co v ní máte, co vás trápí nebo co by se vám líbilo. Přijďte za mnou v pátek kdykoliv odpoledne a já vás budu moc rád poslouchat.“ A pak to říkal opakovaně. Obyčejná slova? Možná. Ale pokud to myslíte vážně, věřím, že opakovaní zdánlivých samozřejmostí (ne frází) je to, co vytváří kulturu vašeho týmu.

Ještě vyhraněnější přístup zvolil jiný šéf. Vyhlásil pátky bez emailů. „V pátek mi nepište žádné emaily a neřešte se mnou denní operativu. Chci, abyste přišli nebo zavolali a řekli mi, co vás opravdu trápí. Můžete mi říct, jaké věci neznáte, i když už byste měli. Můžete mi říct, co vás trápí, i cokoliv mimo práci. Cokoliv mi řeknete, nebude součástí vašeho budoucího hodnocení.“ A v hodnocení se potom opravdu objevovaly věci založené na výsledcích a faktech. Nikoli na čemkoliv, co zaznělo při pátečních hovorech „pod imunitou“.

TT narozky 044

Přijď za hodinu

Možná jste ale v jiné situaci. Podařilo se vám vaše lidi rozmluvit. A oni mluví a mluví. Chtějí čím dál víc vaší pozornosti a vy už to prostě nestíháte. Pak stojí za to, začít trochu filtrovat to, o čem spolu opravdu mluvit máte. Jedna manažerka to vyřešila tak, že začala učit lidi, že její čas je naplánovaný a že si ho nemůže nechat vzít úplně kdykoliv. A tak jim (mimo úplně urgentní záležitosti) začala říkat: „Ano ráda ti s tím pomůžu, až tohle dodělám. Přijď prosím za hodinu.“ A dopadlo to dobře. Lidem nezbylo, než se ještě jednou zamyslet, jestli přeci jen nedokážou s daným problém pohnout sami. Spoustu dotazů se během té hodiny „vyřešilo samo“. A manažerka pak měla víc času věnovat se těm, kteří ji opravdu potřebovali.

Řekni to medvídkovi

Pro situaci, kdy s vámi lidi chtějí mluvit až moc je tu ještě jedna moc pěkná metoda. Posdílím jí s vámi, i když je trochu nezvyklejší. Jedna manažerka byla také v situaci, kdy s ní její lidé mluvili víc, než jí dovoloval čas. A tak si řekla, že je potřeba posunout se na novou úroveň.
Použila k tomu svého plyšového medvídka. Posadila ho na židli, a když za ní zase přilétl jeden z jejích lidí, tak na medvídka ukázala a řekla: „Řekni to nejdříve medvídkovi.“ Lidi byli nejdříve zmatení. Ale když řekli svůj problém plyšákovi a on samozřejmě mlčel, nezbylo jim než si začít odpovídat sami. Později už manažerka lidem, kteří vrazili do kanceláře, jen prstem ukázala na medvěda. A ještě o něco později koupila každému spolupracovníkovi jeho vlastního medvídka.
Zní to trochu podivně a ne každý by si tuto formu ustál. Ale podstatou je, že manažerka naučila své lidi, nejdříve se zastavit, rozmyslet se, pokládat sami sobě otázky. Spoustu věcí vyřešili sami. A ona s nimi řešila jen to opravdu podstatné.

Za sebe se snažím ještě o jednu věc. Aspoň jednou za čas ocenit, když se mnou moji lidi řeší připravené věci, vymyslí něco sami nebo se jim něco povede. Snažím se nejen věci vyřešit, ale taky projevit nadšení, protože na mě není hned vidět. A hlavně nezapomenout poděkovat.

Díky, že jste dočetli až sem :)

 

Další informace

Související Kurzy

Vietnam

Vietnam - vý-Let do vnitřní svobody

Budeme se učit nedělat věci podle šablony „to se má“ a ...

Cena
Prodejní cena16 940 Kč
Hodnotící rozhovory4

Vedení hodnotících rozhovorů

Zlepšit své schopnosti vést a plánovat hodnotící rozhovory ...

Cena
Prodejní cena4 598 Kč

Související články

Manažerské mistrovství

Existují principy vedení lidí, které budou vždycky platit!

Petr Zappe 20. červen 2013

Na dubnových Firemních mýtech jsme navazovali na předchozí téma Co bude i za deset let stejné. A vyplynul nám z toho mýtus, který je v nadpisu. A teď konečně přinášíme alespoň zápisky, abychom přiblížili...

Manažerské mistrovství

Jsem skvělý manažer, jen mám mizerné lidi

Petr Zappe 7. prosinec 2011

Minule jsem slíbil, že se k lidem, se kterými pracujeme, ještě vrátíme. A věta, která je v nadpisu, byla poslední loňský mýtus. Takovou nebo podobnou větu jsme loni párkrát slyšeli a zaujala nás...

Vztahové Mistrovství

Jak dnes bylo ve škole? - Ále ....dobrý.

Zuzana Vopravilová Hamplová 4. září 2014

Díky dětem mi často dojde docela dost věcí. Včetně toho, co se hodí manažerům při každodenní práci. Znáte to – přijdete domů a ptáte se dětí – „Tak jak bylo dnes ve škole?“ a odpověď je typicky něco...

Manažerské mistrovství

Co bude i za 10 let stejné

Zuzana Vopravilová Hamplová 28. únor 2013

Otázka v nadpisu nás paradoxně napadla, když jsme se připravovali na další setkání Firemní mýty s tématem "Firma budoucnosti - to se nás netýká". S manažery z různých oblastí jsme dlouho řešili, co všechno se...

Manažerské mistrovství

Přísná láska v byznysu

Zuzana Vopravilová Hamplová 21. březen 2012

Včera jsme odstartovali setkávací cyklus Firemní mýty na dalším místě naší malé země – v Nymburce. Snad bude tak inspirativní a úspěšný jako ten pražský. A první setkání naznačuje, že ano. Začali...

Manažerské mistrovství

Kde začíná a končí rozvoj leadershipu?

Petr Zappe 14. prosinec 2011

Bonus/příloha: Praktické cvičení na téma: Leadership, seberozvoj a odolnost /rezistence vůči změně Nedávno jsem s kolegy trénoval, jak nejlépe vést kariérová interview a v rámci cvičného rozhovoru...

Související Knihy

Obálka titulu Husa v čele aneb od manažerského řemesla k manažerskému mistrovství

Kniha Husa v čele, aneb od manažerského řemesla ...

Pro manažery, kteří zažívají stres z opakujících se situací ...

Cena
Prodejní cena245 Kč
IMG_6125
Cena
Prodejní cena90 Kč
kniha x
Cena
Prodejní cena290 Kč

Související Kurzy

Emoční inteligence

Emoce v roli manažera

Dobře rozumět svým emocím, stabilizovat své sebevědomí v ...

Cena
Prodejní cena7 381 Kč
rukovetk747

Rukovět manažera

6 věcí, které manažer nedělá jen na vlastní nebezpečí.

Cena
Prodejní cena7 381 Kč
Hodnotící rozhovory4

Vedení hodnotících rozhovorů

Zlepšit své schopnosti vést a plánovat hodnotící rozhovory ...

Cena
Prodejní cena4 598 Kč
Manažerské mistrovství6

Cyklus Manažerské mistrovství

Manažerské mistrovství je cyklus čtyř workshopů, které vám ...

Cena
Prodejní cena24 200 Kč
Vietnam

Vietnam - vý-Let do vnitřní svobody

Budeme se učit nedělat věci podle šablony „to se má“ a ...

Cena
Prodejní cena16 940 Kč
Emoční inteligence9
Cena
Prodejní cena7 381 Kč

„Podporujeme lidi v tom, aby zvětšovali vliv na svůj život.”

Adam a Eva v práci

Získejte ukázku e-booku v .PDF zdarma

Ukázka z knihy "Adam a Eva v prácií".
Zadejte email, pošleme Vám ji.