Systémové upozornění
Hlavní informace

Před deseti lety jsem pracoval jako koordinátor setkání partnerů mezinárodního projektu ve vzdělávání na pomoci středním školám. Při lokálním setkání účastníků projektu z partnerských zemí v ČR, došlo k situaci, kdy Bruselský manažer projektu po prezentaci o zapojení partnerů v ČR, důvodech nízké účasti partnerů atd…pronesl větu: „Příspěvek české strany hodnotím jako neuspokojivý a budu požadovat vrácení části prostředků.“ Následně manažerka projektu za ČR odešla z konferenční místnosti a řekla: „S tímto člověkem se už bavit nebudu, nenechám se veřejně urážet.“

Účastníci ze zahraničí nechápali, my jsme nechápali, vlastně nikdo nechápal. O co jde? Co dělat? Strávit další 1 den s prezentacemi ostatních v konfliktním ovzduší? Smířit se s tím, že z konference bude průšvih? Že ČR bude vracet prostředky? 

Rozhodl jsem se pokusit se, přimět oba manažery, aby si promluvili. Stalo se ovšem to, že se ještě více pohádali a česká manažerka se odmítla bavit s bruselskými kolegy napřímo…. Začala fáze mediace konfliktu – stal jsem se nechtěně mediátorem. Komunikace probíhala ve třech jazycích (vlámsky, anglicky a česky) a vždy každá strana měla čas na konzultaci ve svém jazyce (přestože všichni uměli dostatečně anglicky). Po několika kolech mediace vyšly ven požadavky obou stran a byla sepsána závazná dohoda.  

rozzuřený člověk v obleku míří na pozorovatele banánemLekce pro mne? Mediátor je člověk, který má důvěru obou stran. Důvěřují tomu, že hledá to nejlepší řešení situace. Zároveň je schopen tvořivě navrhovat řešení na základě podnětů/potřeb a minimálních požadavků jedné nebo druhé strany. Neřešení, nekomunikace a přehlížení konfliktu situaci jen zhoršuje. 

Kdybych byl profesionální mediátor, řekl bych si o tučný honorář, alespoň 1% z částky, kterou díky mediaci konfliktu nemusela daná instituce vracet zpět. Naneštěstí pro mne, tehdy jsem se musel spokojit s hřejivým pocitem, že konference může pokračovat dál a sociální atmosféra je pro všechny přijatelná. 

Mediace je vhodná pro situace, kdy se dva lidé odmítají jeden s druhým bavit napřímo a tak přímé řešení sporu není možné. Konflikty dvou lidí, obvykle mají svá rukojmí a to ty nejbližší spolupracovníky či osoby blízké. Zásady mediace nejsou složité a jde pouze o to, mít jako mediátor zážitek, že to opravdu funguje. 

Mgr. Pavel Hyťha – psycholog, facilitátor, kouč a lektor kurzu Energie konfliktu pro rozvoj týmu.

Další informace

Související Kurzy

Husa v čele

Mapa pracovních vztahů

Jak dosáhnout výsledku s lidmi, které mám právě já ve svém ...

Cena
Prodejní cena14 762 Kč
Emoční inteligence

Emoce v roli manažera

Dobře rozumět svým emocím, stabilizovat své sebevědomí v ...

Cena
Prodejní cena7 381 Kč

Související články

Manažerské mistrovství

Kolik stojí konflikty?

Zuzana Vopravilová Hamplová 17. březen 2015

Nikdo je nemá rád. Kdo může, raději se jim vyhne. Jsou jedním z nejčastějších příčin odchodu lidí z organizace. Ano mluvíme o konfliktech, a zdrojích, jak je zvládat a využít. Pavel Hyťha if(jQuery('.f2cid65...

Manažerské mistrovství

Požadavky vašich zaměstnanců se mění. Ale proč se divíte?

Petr Zappe 11. únor 2016

Už nějakou dobu se setkávám s tím, že se manažeři nebo majitelé firem diví, co že to po nich jejich zaměstnanci a zákazníci chtějí. Ptali jsme se proto během loňského roku na otázku: "Jaké změny...

Manažerské mistrovství

Jak funguje generace Y: Desatero

Petr Zappe 6. leden 2016

Máte někdy pocit, že byste na ty mladé spolupracovníky potřebovali návod? Tak tady ho máte. Vytvořily ho Eliška Pácaltová a Lucka Luňáčková zevnitř generace Y. Více k němu povídaly na Konferenci...

Manažerské mistrovství

21 přesvědčení, která byste měli opustit

Petr Zappe 4. leden 2016

Abyste se mohli někam posunout, bývá často nutné nejdříve něco opustit. Udělat tomu novému místo. Nebo odstranit překážky. V rámci loňského průzkumu, jsme se lidí na tohle ptali. "Jaká přesvědčení,...

Manažerské mistrovství

Užít si světa na podzim 2013

Zuzana Vopravilová Hamplová 16. srpen 2013

V létě jsme se trochu odmlčeli, protože jsme místo chytrostí na blog vymýšleli zajímavosti pro podzim. Chystáme několik opakovaných úspěšných kurzů. Ale taky nějaké novinky. Petr Zappe if(jQuery('.f2cid73...

Manažerské mistrovství

Tři lekce lídršipu z Comic-conu

Zuzana Vopravilová Hamplová 25. červenec 2013

Líbilo se mi použití inspirace z úplně jiného prostředí pro vedení lidí. Takže tady jsou tři lekce z Comic-Conu a odkaz na původní článek v angličtině:   Petr Zappe if(jQuery('.f2cid74...

Související Knihy

Obálka titulu Husa v čele aneb od manažerského řemesla k manažerskému mistrovství

Kniha Husa v čele, aneb od manažerského řemesla ...

Pro manažery, kteří zažívají stres z opakujících se situací ...

Cena
Prodejní cena245 Kč
IMG_6125
Cena
Prodejní cena90 Kč
kniha x
Cena
Prodejní cena290 Kč

Související Kurzy

Emoční inteligence

Emoce v roli manažera

Dobře rozumět svým emocím, stabilizovat své sebevědomí v ...

Cena
Prodejní cena7 381 Kč
rukovetk747

Rukovět manažera

6 věcí, které manažer nedělá jen na vlastní nebezpečí.

Cena
Prodejní cena7 381 Kč
Hodnotící rozhovory4

Vedení hodnotících rozhovorů

Zlepšit své schopnosti vést a plánovat hodnotící rozhovory ...

Cena
Prodejní cena4 598 Kč
Manažerské mistrovství6

Cyklus Manažerské mistrovství

Manažerské mistrovství je cyklus čtyř workshopů, které vám ...

Cena
Prodejní cena24 200 Kč
Vietnam

Vietnam - vý-Let do vnitřní svobody

Budeme se učit nedělat věci podle šablony „to se má“ a ...

Cena
Prodejní cena16 940 Kč
Emoční inteligence9
Cena
Prodejní cena7 381 Kč

„Podporujeme lidi v tom, aby zvětšovali vliv na svůj život.”

Adam a Eva v práci

Získejte ukázku e-booku v .PDF zdarma

Ukázka z knihy "Adam a Eva v prácií".
Zadejte email, pošleme Vám ji.