Systémové upozornění
Hlavní informace

Nikdo je nemá rád. Kdo může, raději se jim vyhne. Jsou jedním z nejčastějších příčin odchodu lidí z organizace. Ano mluvíme o konfliktech, a zdrojích, jak je zvládat a využít.

Palice rozbíjí vajíčkoNedávno jsem se nedobrovolně stal účastníkem konfliktního dialogu. Přišla za mnou kolegyně a z poměrně klidného dialogu se vyvinulo zásadní emoční sdělení, kdy jsem byl obviněn z „nespolupráce, hledání překážek, neochoty a snahy zkazit vše, co dosud vytvořila.“ Vysvětlení v tu chvíli samozřejmě nefungovalo a tak jsem diskuzi začal facilitovat a odložil ji do kompromisního vyjádření s otevřeným koncem: „Lenko vidím, že jsi rozčilená, máš asi pocit, že jsem měl udělat něco jiného. Což, ovšem vzhledem k situaci udělat nemohu. Původní návrhy díky novým informacím není možné technicky realizovat. Potřebuji si znovu promluvit se zadavatelem a ujistit se, že všichni máme stejné aktuální informace. Do té doby, prosím udělej to, co považuješ za správné a efektivní. Rád bych se zároveň zítra vrátil k tomu, co jsi řekla k naší spolupráci.“ 

Hned nato se u mne zastavilo několik kolegů a kolegyň, dostal jsem přes email několik zpráv s komentáři. Zdá se, že i pro kolegy, se stal celý výstup zátěží, V kanceláři zavládlo navenek zvláštní napjaté mlčení. A protože jako svědci události byli zvědaví na to, co se vlastně mezi námi stalo, mluvili o tom, asi i mezi sebou.

 

Druhý den jsme u kávy prošli potřeby mé kolegyně a mé potřeby pro další efektivní spolupráci. Ihned po schůzce jsem od Lenky dostal malý dárek a omluvu se slovy: „Já vím, že jsem diktátorka, ale v tu chvíli jsem byla strašně naštvaná a frustrovaná.“

 
bannery 08


Konflikt v této fázi se dá přirovnat ke vzplanutí či bodnutí.
Důležité je, aby alespoň jeden z partnerů měl k dispozici facilitační kompetence – výbavu pro prvotní řešení konfliktní situace. Ve zkratce jde o tyto kompetence: 

  • Schopnost definovat problém – proč tady jsme a proč se se bavíme právě o dané věci a o co nám asi oběma jde. 
  • Schopnost zformulovat své stanovisko a odlišnost stanoviska druhé strany – schopnost přimět druhou stranu k přijetí rozdílů.
  • Změnit úroveň komunikace - přetrvává-li u druhé strany rozhořčení, rozčilení či výbuch emocí, tak je třeba odlišit věcnou a vztahovou rovinu. 
  • Schopnost formulovat žádost vrátit se k problémové vztahové komunikaci v konstruktivním duchu v co nejkratším čase až se emoce uklidní.
  • Klást důraz na společné momenty a zájem – definovat v čem máme společným zájem a v čem se rozcházíme, jaké sporné momenty a jak závažné opravdu jsou. 
  • Najít naději, že existují alternativy jednání – dohodnout se co se bude dít v mezičase.
  • Schopnost zapojit spojence – vytvořte dohodu, koho lze zapojit do řešení, pokud to vy dva nezvládnete.  

Stejně jako o facilitačních kompetencích můžeme specifikovat kompetence pro vyjednávání a mediaci, nad nimi ovšem zůstávají jako společný jmenovatel sociální kompetence, které je možné se rovněž naučit aktivněji využívat.

 

V tomto výše popsaném případě, se konflikt „odehrál a vyčistil“ rychle, ale obvykle, jakmile se dostanou emoce na bod mrazu nebo vzájemná nevraživost přeskočí na osobní alergii, stojí to desetinásobek času a energie, který je třeba k efektivnímu řešení a dlouhodobé stabilitě komunikace věnovat.

Konflikty i ty malé, je třeba včas „pojmenovat, odehrát a vyčistit“. V tu chvíli mohou nastartovat neobyčejnou produktivitu v týmu.  V opačném případě konflikt dvou lidí může „neproduktivně zaměstnat“ celý tým, nehledě, že může celý tým do konfliktu vtáhnout. 

Mgr. Pavel Hyťha – psycholog, facilitátor, kouč a lektor kurzu Energie konfliktu pro rozvoj týmu.

Další informace

Související Kurzy

Hodnotící rozhovory4

Vedení hodnotících rozhovorů

Zlepšit své schopnosti vést a plánovat hodnotící rozhovory ...

Cena
Prodejní cena4 598 Kč
Emoční inteligence9
Cena
Prodejní cena7 381 Kč

Související články

Manažerské mistrovství

Cena za uražené EGO 50 tis EUR

Zuzana Vopravilová Hamplová 19. březen 2015

Před deseti lety jsem pracoval jako koordinátor setkání partnerů mezinárodního projektu ve vzdělávání na pomoci středním školám. Při lokálním setkání účastníků projektu z partnerských zemí v ČR,...

Manažerské mistrovství

Požadavky vašich zaměstnanců se mění. Ale proč se divíte?

Petr Zappe 11. únor 2016

Už nějakou dobu se setkávám s tím, že se manažeři nebo majitelé firem diví, co že to po nich jejich zaměstnanci a zákazníci chtějí. Ptali jsme se proto během loňského roku na otázku: "Jaké změny...

Manažerské mistrovství

Jak funguje generace Y: Desatero

Petr Zappe 6. leden 2016

Máte někdy pocit, že byste na ty mladé spolupracovníky potřebovali návod? Tak tady ho máte. Vytvořily ho Eliška Pácaltová a Lucka Luňáčková zevnitř generace Y. Více k němu povídaly na Konferenci...

Manažerské mistrovství

21 přesvědčení, která byste měli opustit

Petr Zappe 4. leden 2016

Abyste se mohli někam posunout, bývá často nutné nejdříve něco opustit. Udělat tomu novému místo. Nebo odstranit překážky. V rámci loňského průzkumu, jsme se lidí na tohle ptali. "Jaká přesvědčení,...

Manažerské mistrovství

Užít si světa na podzim 2013

Zuzana Vopravilová Hamplová 16. srpen 2013

V létě jsme se trochu odmlčeli, protože jsme místo chytrostí na blog vymýšleli zajímavosti pro podzim. Chystáme několik opakovaných úspěšných kurzů. Ale taky nějaké novinky. Petr Zappe if(jQuery('.f2cid73...

Manažerské mistrovství

Tři lekce lídršipu z Comic-conu

Zuzana Vopravilová Hamplová 25. červenec 2013

Líbilo se mi použití inspirace z úplně jiného prostředí pro vedení lidí. Takže tady jsou tři lekce z Comic-Conu a odkaz na původní článek v angličtině:   Petr Zappe if(jQuery('.f2cid74...

Související Knihy

kniha x
Cena
Prodejní cena290 Kč
IMG_6125
Cena
Prodejní cena90 Kč
Obálka titulu Husa v čele aneb od manažerského řemesla k manažerskému mistrovství

Kniha Husa v čele, aneb od manažerského řemesla ...

Pro manažery, kteří zažívají stres z opakujících se situací ...

Cena
Prodejní cena245 Kč

Související Kurzy

management budoucnosti

Management zítřka a firemní kmeny

Umět řídiit spolupráci lidí z jiných oddělení, dodavatele, ...

Cena
Prodejní cena5 808 Kč
Emoční inteligence

Emoce v roli manažera

Dobře rozumět svým emocím, stabilizovat své sebevědomí v ...

Cena
Prodejní cena7 381 Kč
rukovetk747

Rukovět manažera

6 věcí, které manažer nedělá jen na vlastní nebezpečí.

Cena
Prodejní cena7 381 Kč
Manažerské mistrovství6

Cyklus Manažerské mistrovství

Manažerské mistrovství je cyklus čtyř workshopů, které vám ...

Cena
Prodejní cena24 200 Kč
Emoční inteligence9
Cena
Prodejní cena7 381 Kč
Hodnotící rozhovory4

Vedení hodnotících rozhovorů

Zlepšit své schopnosti vést a plánovat hodnotící rozhovory ...

Cena
Prodejní cena4 598 Kč

„Podporujeme lidi v tom, aby zvětšovali vliv na svůj život.”

Adam a Eva v práci

Získejte ukázku e-booku v .PDF zdarma

Ukázka z knihy "Adam a Eva v prácií".
Zadejte email, pošleme Vám ji.